tiistaina, kesäkuuta 12, 2007

Tell them I love them, I miss them.

Ihmisten rakastaessa kilpaa kesän kanssa minä olen miettinyt paljon kuolemaa. Olen herännyt keskellä yötä peittoon hirttäytyneenä poskilla lämmin kosteus. En minä halua aktiivisesti tilaan, jossa elinjärjestelmäni yksi toisensa jälkeen sammuvat lopullisesti; minä vain tahtoisin haihtua pois, olla niin kevyt, että rintalastalleni lastatun valtameren painosta huolimatta hengittäminen olisi helppoa. Olen ulkoistanut kuolemani johonkin kauas itsestäni, en tahdo miettiä sitä, kuinka lopullinen seuraus se on itselleni. Enemmän mieltäni on painaneet käytännön asiat ja valtava syyllisyys siitä, kuinka ihmiset, jotka ovat vuosia investoineet ja luottaneet minuun kestäisivät sen, etten minä täyttänytkään ikinä odotuksia. Kuka huolehtisi minun lapsestani, kehräävästä ja suloisesta vauvastani, jolla on vielä monia hyviä vuosia edessään, miten omaisuuteni jaettaisiin, millaiset hautajaiset minulle järjestettäisiin; niitä asioita minä olen miettinyt, tuijottanut karmiininpunaista seinää näkemättä mitään ja rapsutellut kissaani korvan takaa silmät itkuisina.

Olen väsynyt, paljon väsyneempi, mitä annan ymmärtää. Asiat eivät ole enää hallinnassani ja uuvun taistellessani sitä tilaa vastaan. Olen kuin veden varaan joutunut voimakkaassa virtauskohdassa, yritän päästä pois käyttäen kaikki voimani siihen tietäen tilanteen kuitenkin mahdottomaksi. Minä hukun ilman ulkoista apua. Töissä olen kuin unissakävelijä, en satuta itseäni, mutta mielenikään ei toimi, kuten sen pitäisi. Jos minulla olisi rohkeutta, hakeutuisin hoitoon, hetkeksi lukittujen ovien taakse, missä en voi vahingoittaa itseäni. Pelkään torjutuksi tulemista, minä vain kuvittelen olevani sairas: kaikki on ihan hyvin.

Vihaan ruumistani, vihaan suunnattomasti koko minuuttani. Olen syönyt ja minulla on lämmin ja löysä olo. Eikä minulla ole oikeutta tällaiseen oloon! Olen niin huono ja viallinen ihminen, että minun kuuluu kärsiä. Ajatus siitä, että kaikki kärsimys johtaa kohti eheämpää minuutta, täydellisyyttä, motivoi jatkamaan. Tänään minä epäonnistuin, olin pelkuri ja palasin takaisin rantaa kohti, tärisin kurkku karheana lämpimällä vessan lattialla silmät vettä valuen ja vatsalihakset krampissa. Huomenna uin takaisin ulapalle ja säteilen kilpaa veden pinnalla leikkivien auringonsäteiden kanssa. Kylmyys lipuu takaisin pitkähihaisen paitani alle ja kutittelee vatsan kuoppaa, teräviä kylkiluun kaaria ja pehmeää inhottavaa rasvaa olevia kohoumia yläruumissani, liukenee vereen ja saa huuleni sinertämään. Tänään minuuteni heikkous sai nauttia päivän kuningattarena, huomenna vallankumous puhdistaa valtakunnan.

Minä tapailen ihmisiä, herään aamulla oudoista huoneistoista ja kerään hiljaa vaatteeni. Jos jäisin kotiin, tekisin vain pahaa itselleni. Nykyisestä menettelytavastani ei jää jälkiä, ja paha oloni on jo niin valtava, etten oikeastaan välitä, että lasti lisääntyy viikonloppu viikonlopulta hieman lisää. Haluaisin niin valtavasti olla onnellinen, herätä aamulla jonkun sellaisen vierestä, että huumantuisin hiusten tuoksusta ja pienestä hymystä unen keskellä. Minulla on niin ikävä ihmistä, jonka kanssa jokaisen värin kontrasti oli hieman todellista kirkkaampi ja kauniimpi.

Kaipaan jatkuvasti johonkin kauas pois. Haluaisin aloittaa alusta, pyyhkiä entisen pois ja katsoa, kuinka se imeytyy taulusieneen ja vähitellen liukenee veteen huuhtoutuen viemäristä alas. Todellisuudessa en voi valita tietoisesti kaikkea, mikä palautuu vähitellen säilömuististani työmuistiini. Siellä on paljon tuskaa ja surua riippumatta siitä, kuinka kauas minä pakenen. Täällä minä tunnen betonin, jota vasten ruumiini putoaa kerrostalon katolta.

"Kun hän oli kuollut, laskettiin hänet maan sisään
kasvamaan kukkia perhosten leikitellen
lentää...
Hän oli niin kevyt, maa tuskin tunsi hänen
painoaan
miten paljon tuskaa tarvittiin kunnes hän oli
niin kevyt!"

-Bertolt Brecht (suom. Brita Polttila)

5 Comments:

Anonymous Anonyymi said...

"Liian suuret odotukset pilaavat luovuuden" on aivan oikein todettu.

Itse olen vasta 17. Ymmärsin, että olet melko lailla minua vanhempi ja kokeneempi kirjoittaja ja ihminen ylipäätään. Olen silti saanut kuunnella muutaman vuoden sitä, kuinka lahjakas kirjoittaja olen ja olen saanut palkintoja kirjoituksistani.

Juuri niiden takia en voi aloittaa enää lausettakaan, vaikka haluaisin. Minulta odotetaan loistavia kirjoituksia, mitä vain kirjoitankin. Onneksi blogin kirjoittamisesta ei tarvitse ottaa paineita.

14. kesäkuuta 2007 klo 22.20  
Anonymous Anonyymi said...

Olen myös miettinyt omaa kirjaa. Sisältö on vielä arvoitus, mutta minulla ei ole kiirettä. Aion kypsytellä ajatuksiani niin kauan kuin on tarve, sillä haluan jokaisen lauseen ja sanan olevan harkittu. Viihdekirjailijaksi en halua ryhtyä, vaikka minusta saattaisikin olla siihen. Haluan herättää ajatuksia, vaikuttaa ihmisten ajatuksiin, olla ajaton moraalin ohjenuora. Ehkä pyydän liikaa itseltäni.

Kadehdin niitä ystäviäni, jotka ehtivät nauttia elämästään nuorina. Haluaisin tuntea itseni myös kauniiksi ja elämäniloiseksi, mutta peili ja ennen kaikkea mieleni valehtelee minulle. Mutta olisinko minä se sama 'minä' ilman masennusta ja syömishäiriöitä? Muista vetäytyminen on saanut minut ajattelemaan enemmän.

Pidän teksteistäsi, niistä, joita olen tähän mennessä ehtinyt lukea. Toivottavasti saan joskus tilaisuuden lukea kirjasi, kun sen julkaisemisen aika tulee.

15. kesäkuuta 2007 klo 13.23  
Anonymous Anonyymi said...

En ikinä tiedä mitä kirjottaisin. Aina haluaisin kommentoida, koska miten muuten tietäisit, että luen kirjoituksiasi, seuraan ja jopa kaipaan, kun ei kuulu mitään.
Olen hengessä mukana, samanlaisia ajatuksia kantamassa.

29. kesäkuuta 2007 klo 12.23  
Anonymous Anonyymi said...

Kävin lukemassa blogisi.Pärjäile ajatustesi kanssa:)

5. elokuuta 2007 klo 22.02  
Blogger Josefin said...

Minusta tuntuu monesti tekstejäsi lukiessa, että meillä olisi paljon puhuttavaa keskenämme.

Toivottavasti kirjoitat taas pian.

6. elokuuta 2007 klo 16.04  

Lähetä kommentti

<< Home